הידברות בין חרדים לחילונים בסלון מול גבעת נפוליאון

כתבה: תמר מלזר קרימולובסקי

8 ליוני 2023

ביום חמישי בערב התאספנו קבוצה של כ-15 איש להידברות. בהחלט שלא ידעתי למה לצפות: האם יגיעו חרדים וירגישו בנוח בבית של זוג חילוני? קבעתי את הערב אחרי שפנתה אליי יום לפני המפגש אישה חרדית בשם לאה. לאה הגיעה אליי בהמלצת חרדית בשם טובי שהגיע אליי דרך חרדית בשם עפרה. את עפרה קפלן הכרתי בקבוצת מחאה לדוברי אנגלית בוטסאפ. למרות שעפרה ואני היינו מהפעילות בקבוצה שמנתה עשרות עולים חדשים או יהודים בחו"ל, הרגשנו מהר מאוד שאין לנו מספיק חופש ביטוי ויצאנו מהקבוצה. עפרה יצרה איתי קשר ולאחר כמה הודעות זו לזו גילינו הרבה נושאים משותפים – בעיקר שלשתינו שורשים מדרום אפריקה ומשפחה בעלת השכלה רחבה ורצון עז לפעול בארץ למען עתידה של המדינה. עפרה עורכת דין חרדית שהחלה לאחרונה ללמוד ערבית ("בעלי ואימי מדברות בערבית, ורק אני לא? ואנו בכלל גרים יחד עם ערבים בישראל…!", אמרה לי באחת משיחותינו). הקשר עם עפרה הלך והתחזק למרות שעדיין לא נפגשנו פנים מול פנים. שתי נשים – חילונית וחרדית – אשר מרגישות שלא הממשלה או תנועה פוליטית אחרת מייצגת אותן. עפרה פועלת מתרכזת בנושאי איכות הסביבה שלדעתה צריכים להוות הבסיס לעבודה משותפת לתושבי כל המדינות סביבנו. ואני, שישבתי על הגדר עד נובמבר 2022 והקמתי לאחר תוצאות הבחירות האחרונות את "התנועה למען ישראל דמוקרטית" – תנועה שאיננה נגד. רק בעד! בעד חיבורים ומציאת נקודות השקה בין מגזרים, וגישה הומניסטית חזקה.

לפני כחודש רציתי לעזור באחת הקבוצות של משה רדמן, וניסיתי למצוא אישה חרדית שתנאם בנושא השלכות המצב הפוליטי והממשלה על חיי נשים חרדיות נזקקות. כך הגעת לטובי – חרדיה צעירה ואמיצה העוסקת בתחום של נשים חרדיות המתמודדות עם אלימות במשפחה. כבר בתחילת ההתכתבויות שלי עם טובי הרגשנו שיש חיבור ביננו. טובי הזמינה אותי להשתתף במפגש הידברות שאירגנו כמה מחברותיה, ובהחלט רציתי להגיע כדי להכיר את השקפת עולמם של אנשים הניזונים ממקורות מידע שונים כל כך משלי. שיח מתלהם, השנאה והכעס כבר עברו מבחינתי את כל הקווים האדומים, ורציתי להגיע ישירות אל אנשים המעורבים בחילוקי הדעות. מאמרים ואמצעי התקשורת כבר הפכו לחסרי אמינות, כי מי לעזאזל יודע איזה אג'נדה משרתים הכותבים…?

לצערי, ערב ההידברות אליו כה ציפיתי נדחה פעמיים ולכן כשכתבה אליי לאה, חברתה של טובי, לברר אם אוכל לארח את הערב בסלון ביתי עניתי לה מייד בחיוב. לאה דאגה לכיבוד כשר לערב, ואני ובעלי דאגנו למרחב נעים לשיח במעגל. בהחלט שהגיעו משתתפים מצוינים: בחורי ישיבה צעירים, כמה בחורי ישיבה נשואים עם משפחות. חלקם התגייסו לצבא וסיימו שירות ואף שירתו בקבע. הגיעו נשים חרדיות והודגש בפני – בעיקר על ידי הגברים – שהן נשים "פמיניסטיות" חרדיות כך שאדע שלא כולן חושבות כמותן. הגיעו חילונים מתחומי החינוך, התקשורת, המשפטים והאומנות, ובנוסף הגיע בחור נשוי חובש כיפה שחזר בשאלה בין השאר על מנת להשיג לבנו האוטיסט את הטיפול המתאים ביותר.

גילינו במהלך הערב נקודות מעניינות:

  • ישנן נשים חרדיות הרוצות להפריד בין דת למדינה.
  • ישנם – ואינני יודעת מה האחוז – גברים חרדים שרוצים לחיות עם כסף בחשבון הבנק, והם מוכנים ורוצים לצאת לעבוד.
  • היו כמחרדים שהגיעו ואמרו שאין להם בעיה שלא לקבל קצבאות. גם להם נמאס לחיות על חשבון חילונים.
  • חרדים שעובדים רוצים שכמה שיותר מהכסף אותו הם מרוויחים יישאר בכיסם.
  • גם אם היו רוצות, נשים חרדיות מתקשות לצאת להפגין כי הן נמצאות עם ילדיהן בבית.
  • בשל יציאתן לעבודה, היה נראה לי בהחלט שנשים חרדיות מבינות יותר טוב מבעליהן את עתיד המציאות הכלכלית והחברתית.
  • ישנם חרדים הרוצים שחילונים יעזרו להם לחיות עם איכות חיים טובה יותר.
  • ישנם חרדים שאינם תומכים במנהיגיהם ורואים שהם אינם פועלים תמיד לטובת החברה החרדית.
  • כאשר הממשלה חילונית, הדבר טוב יותר עבור החרדים. דווקא ממשלה ימנית פחות מקדמת את החברה החרדית.
  • ישנם חרדים וחרדיות שרוצים שילדיהם ילמדו לימודי ליבה.
  • ישנם חרדים שהיו רוצים יותר חופש בחירה לעצמם ולילדיהם.
  • חרדים מבינים שהם בעוד כמה שנים כבר לא יהיו מיעוט והם חוששים מהשינוי שעלול לקרות בחברה החרדית. הם מאוד חוששים מאיבוד זהותם.
  • חילונים וחרדים – בכללי, ואינני יודעת בכמה אחוזים – מבינים שצריך לקרות שינוי. שהמצב הנוכחי איננו יכול להמשיך כי המגזר החרדי מתרבה.
  • חילונים – מקצתם – אינם חפצים באורח חיים חרדי אך חלקם מעוניינים לחזק את הזיקה שלהם ליהדות. ההרגשה לחלקם היא שהדברים הגיעו לקיצון גם בצד החילוני.
  • ההשוואה בין התורה לאדם החרדי לבין סיפור עגל הזהב עוררה את האמוציות הקשות ביותר בערב. אך רק חילוני אחד העלה את הנושא, והרוחות נרגעו די מהר. זה לא תרם לשיח ולשמחתי לא נפתח לדיון.
  • היה שיח ארוך על ממ"חים ולמדנו שהעיריות אינן נהנות מנתח של התקציב לפתיחת ממ"חים ולכן הן מעדיפות לפתוח ישיבות. כרגע אם חרדית שרוצה לשלוח את ילדיה לחינוך הכולל לימודי ליבה איננה יכולה לעשות זאת – ובהחלט שלא בבני ברק. אולי בעיר שכנה, וגם זה לא בקלות.
  • אחד המשתתפים היה חרדי בן 18. הוא סיפר שרצה להתגייס אבל בתנאי אחד – שהוא יוכל לקבל את אותן אופציות לשירות בתפקידים שמקבל בחור חילוני. בלשכת הגיוס נאמר לו שזה לא אפשרי, גם אחרי שהציע להתגמש בכל נושא שדרוש, אפילו על מזון.
  • חילוקי הדעות בין קהילות חרדיות תהומיים. הדעות הן בהחלט שלא אחידות כמעט בכל נושא.
  • החילונים סיפרו על שורשיהם הדתיים, והמארח – בעלי יובל קרימולובסקי – סיפר שהוא דור 28 בישראל ועם שורשים לרמב"ם. אחת המשתתפות החילוניות – רקדנית ושחקנית בת 87 – סיפרה שגדלה על גבול בני ברק להורים דתיים, ונוכחנו מהר מאוד כמה המרקם של העם הישראלי סבוך ולא מופרד עד כדי כך בין חילונים לחרדים. להרבה מהנוכחים היו קשרים בשני המגזרים.

אנקדוטות:

  • טשולנט מעולה – ימי חמישי בלילה ועד 0500 הלפרין 10 בני ברק
  • "תודה רבה ליוזמות למארגנות ולמארחים. ולכולנו על השיח הפתוח והרצון הכן להכיר להבין ולהתחבר. מקווה שנמשיך להתראות. לילה טוב."
  • הרב דוד לייבל, נשיא 'אחוות תורה' בדברים חריפים: בעד למודי ליב"ה, בעד ממ"חים, בעד ישיבות תיכוניות. "כך בדיוק זו בדיוק ההלכה". את הדברים אמר בערב גיבוש למאות בני הקהילה בבית שמש, בשיתוף העירייה.
  • "החבר'ה האלה (צריכים) להקים מפלגה גם באופן מוניציפלי. כל עוד החרדים השמרנים לא יוותרו וכנראה לא יוותרו."

כדי להשתתף בעוד מפגשי הדברות הצטרפו ל"תנועה למען ישראל דמוקרטית" – ליחצו:

12 תגובות

  1. כתבת רק על חלק מדברי ( עגל הזהב) ולא על העיקר של מניעת זכות הבחירה למרות שכתוב "ובחרת בטוב"
    כלומר הבחירה היא אבן יסוד ביהדות. קצת נפגעתי מההתיחסות לגיל כאילו מה אני כבר מבין

    1. אברהם — ראשית כל כתבתי מזכרוני אז סליחה שלא כללתי את כל המידע. אבל אני רוצה לאמר לך שאני מביטה על הדברים מנקודת המבט של כולנו. אם אנחנו נצליח לעשות שינוי ולהמשיך יחד כעם אחד, אנו לא יכולים להיות פרובוקטיביים. מה שאמרת היה מאוד לא מתאים בפורום בו היינו, זאת אומרת זה היה הצהרה של רגשותייך (שהרבה מזדהים עם המשפט) אבל לדעתי הוא היה תלוש ממה שקרה באותו ערב. האם ציפית שיגיבו יפה לדברייך? אני אישית לא הייתי בטוחה שיישמר השיח הפורה אחרי שהנחתת לפתע משפט שכזה. אני שמחה שזה עבר יחסית ללא יותר מדי התלהמות וכעס מהצד השני – זה היה מפתיע, לא? מאוד שמחתי על כך. לגבי הגיל – אני מתנצלת! אביט כעת ואשנה כי זה בהחלט שלא לעניין. אין לי שום מטרה לפגוע באף אחד, ואני מקווה שתסלח לי.

    1. ויפה שעה אחת קודם. היום הרוחות סוערות עוד יותר בעקבות המתרחש בקיבוץ מגידו. מתחיל להיגמר לנו הזמן וכעת חשוב יותר מאי פעם לא לבזבז זמן על אינפנטיליות. רק אחדות עם ישראל!

  2. כדי להבין צריך גם פרובוקציות הייתי מאוד מאוכזב שלא הגיבו לפרובוקציה גם אם היו מגיבים בהתלהמות זה שלא הייתה תגובה זה לא משמח אלא מעציב באתי כדי ללמוד ןלהבין את החרדים ולמעשה לא קיבלתי תשובה כדי לקבל את השני צריך גם להבין אותו לא רק על פני השטח אלא לעמקו של ענין. פריצת דרך תהיה רק אם תהיה הבנה . מהמפגש , שהיה מעניין,
    לא יצאתי עם הבנות חדשות על תפיסת העולם , מדוע מוותרים על זכות הבחירה, מדוע לא לומדים נביאים, מדוע נכנעים
    לפסיקת רבנים. כדי לחיות ביחד בהבנה צריך להבין ולא רק לצוף על פני השטח.

    1. אני מבינה את הנקודה — אבל האם לדעתך עלינו להתעכב על כל נקודה בעת הזו? אם היינו עשר שנים אחורה הייתי מסכימה איתך, אבל תראה מה קורה? אוזל הזמן!!

    1. חלק מהמשתתפים ביקשו שלא להזדהות. אנו לא חיים בחברה ליברלית ואנשים חוששים כשהם חוזרים לקהילה שלהם. לצערי! הייתי חייבת לכבד את הבקשה ויחד עם זאת רציתי שהקוראים יראו שהיו במפגש מגוון מגזרים יהודיים.

    1. איפה ראית צינזור? להפך – לא הורדתי שום הודעה ואשרתי כל הודעה לפוסט.

    1. אתה חושב שהם חילונים מחופשים לחרדים? תיזהר במסקנות שלך שלא מבוססות על כלום.

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. שדות החובה מסומנים *

More posts that might be of interest to you