יום השואה – המוסיקה מבטאת את מה שמילים אינן יכולות לאמר

"שיר הזורע": יצירה מאת ויקטור אולמן שנכתבה בגטו טרזין (טרזינשטט)

אולמן נולד בטשן להורים ממשפחות יהודיות שהמירו את דתם לקתוליות לפני הולדתו של ויקטור. כיהודי מומר הותר לאביו, מקסימיליאן, להתקדם בקריירה של קצין מקצועי בצבא האימפריה האוסטרו-הונגרית; במלחמת העולם הראשונה קודם לדרגת קולונל וקיבל תואר אצולה.

ב-8 בספטמבר 1942 גורש אולמן לגטו טרזיינשטט. עד לגירושו מנתה רשימת יצירותיו בסך הכול 41 מספרי אופוס והכילה בין השאר עוד שלוש סונאטות לפסנתר, מחזורי שירים של משוררים שונים, אופרות והקונצ'רטו לפסנתר אופוס 25, שאותו סיים בדצמבר 1939, דהיינו תשעה חודשים אחרי כניסת הצבא הגרמני לפראג. רוב היצירות הללו חסרות; ההנחה היא, שכתבי היד נעלמו בתקופת הכיבוש. שרדו, מכל מקום, 13 פריטים מודפסים, שאולמן הוציא לאור באופן פרטי והפקיד למשמרת אצל ידיד.

"כאן יכולנו לשקוע באמנות כפי שאי אפשר כשנאבקים על הקיום", כתב ויקטור אולמן על העשייה התרבותית, בגטו שהפך לחלון הראווה של המכונה הנאצית. 

למי שרוצה לנגן את השיר הנפלא שניגנתי בחליל – הנה התווים (:

צילום: אילת פיינטו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פוסטים נוספים שאולי יעניינו אותך

איך קונים חליל אירי?

רציתי מאוד ליסוע לאירלנד עם משפחתי עוד לפני הקורונה. תיכננתי את הטיול ודברנו עליו רבות בבית בהתרגשות רבה. תיכננו לשחק בפאבים משחק קלפים נהדר אותו

המשך קריאה »

פרספקטיבה

קצב חיינו מהיר כל כך כיום – עוד יותר מאי פעם. ככל שנפנים שאנו לא מסוגלים להבין לגמרי את המציאות בזמן שהיא מתרחשת, כך נהנה

המשך קריאה »