I have been playing the flute for over 30 years, but I would rather say that I have been fortunate enough to explore the amazingly beautiful and powerful world of sound during this time. People often ask me if I play other instruments, and I then smile and explain that the flute alone can hardly be explored in one lifetime.

Flutes can be found in many cultures throughout time. It is one of the most ancient instruments in the world – the first flute was discovered dating back to the stone ages. I play the Baroque flute, also called the traverso, which is a wooden one-keyed flute from the 18th century.  I also play the modern flute, which is most familiar to many.

I play all styles of music from classical, romantic, modern, jazz, rock, folk, Japanese, Chinese, Indian, Scottish, Irish and free improvisation. For me, the flute is first and foremost “sound”. It is the only instrument where the mouth piece is the extension of the player’s body. Sound is created by splitting the air stream over the sharp edge of a hole in the head joint of the instrument. “Sound” is characterized by the player’s shape of lips, mouth, throat, physical strength and personal temperament thus producing the most individual colour possible. Sound can be manipulated at any given split second by using the tip of our lips.

My interests in the world of sound have led me to work with many artists, including ones outside the field of music. No matter whether one is an actor, dancer, painter or architect, we are all shaping “messages” in space – we each have something to say. The combination of music with any other field/s leads to a fresh type of communication that in my view can further reach an audience in today’s over stimulated world.

I have worked on many interesting projects such as a fashion show with live music for flute and harp that changed according to the clothing; a similar project including photos in a slide show with live flute and guitar music; improvising on paintings in an exhibition by artist Yaacov Agam; and many unique and intimate settings for memorial ceremonies and family gatherings.

In recent years, I have founded duo Palomas Doradas with pianist Julieta Tolchinsky concentrating on Argentinian and Spanish music with actor and director Erez Grossberg, and dancers Michaly Wolf Strauss, Okasana Golik, Daniel Giusti and Guy Ben Assa. I also work with guitarist Erez Yaacov on Argentinian and Brazilian music, and I hope in the future to combine my programs with visual arts and multimedia.


Tamar Melzer Krymolowski completed a Bachelor of Music degree in Flute Performance and Education at the University of the Witwatersrand in Johannesburg School of Arts, an Artist Diploma at Oberlin Conservatory, and traverso studies at the Koninklijk Conservatorium in The Hague.
 

_____________________________________________________________________

מעל 30 שנה אני חייה ונושמת את צלילי החליל, ואני מרגישה שנפלה לידיי זכות עצומה של חקר והתבוננות אל תוך עולם קסום ומיוחד. אנשים שונים שואלים אותי אם אני מנגנת בעוד כלים מלבד החליל, ואני תמיד מחייכת ועונה שבחיים אלו לא אספיק לנגן את כל מה שמרתק אותי בחליל! אפשר למצוא את החליל כמעט בכול התרבויות וזהו אחד מהכלים העתיקים ביותר – החליל הראשון התגלה כבר מתקופת האבן. אני מנגנת בין השאר בחליל בארוק שנקרא גם “טרברסו” (מהמילה “אופקי”). זהו חליל שנוגן בעיקר במאה ה- 18 ויש לו 6 חורים וקליד אחד. אני גם מנגנת בחליל מודרני – חליל כסוף או מוזהב שמוכר לרובכם. אני מנגנת בסגנונות רבים החל מרומנטי, מודרני, ג’אז, רוק, עממי, יפאני, סיני, הודי, סקוטי, אירי, ואימפרוביזציה.

עבורי החליל הוא קודם כל חומר גלם שמורכב מ”צליל” הנוצר מאויר. זהו כלי הנשיפה היחיד בו הכלי הוא המשך טבעי של גוף הנגן. הצליל נוצר מהתפצלות האויר שיוצא מהנגן ומתנגש במהירות גבוהה בדופן חדה של חור בפיית החליל. גוון הצליל של כול נגן הוא ייחודי לגמרי ומושפע מצורת השפתיים, הפה, הלוע, הגרון, החוזק הפיזי, והטמפרמנט של הנגן. הצליל גמיש ביותר, ויכול להשתנות תוך חלקיקי שניות על ידי שינויים בשפתי הנגן.

החקירה שלי בעולם הצליל מביא אותי לעבודה משותפת עם אמנים שונים וכן אנשים שאינם מתחום האמנות. בין אם אמן הוא מתחום התיאטרון, המחול, הציור או הארכיטקטורה, אנחנו כולנו יוצרים צורות במרחב. לכול אחד מאיתנו יש משהו “לספר” לקהל. בעולם שמלא כיום בגירויים כה רבים, השילוב לדעתי בין מוסיקה לאמנויות שונות ולעיסוקים שונים, הוא כוח מרתק ותקשורתי ביותר

עבדתי בעבר על פרוייקטים כגון תצוגת אופנה עם מוסיקה חייה לחליל ולנבל שהשתנתה עם התחלפות הדוגמניות; תצוגת שקופיות שהשתנו עם מוסיקה חייה לחליל ולגיטרה; אימפרוביזצייה של חליל ונבל בתערוכת ציורים של יעקב אגם; ועוד הרבה אירועי שמחות ואזכרות בהן היתה דרושה אוירה מיוחדת וספציפית למארחים

בשנים האחרונות ניגנתי בדואו Palomas Doradas אותו הקמתי עם הפסנתרנית חוליאטה טולצ’ינסקי. הדואו מתרכז במוסיקה ארגנטינאית וספרדית בשילוב קטעי תיאטרון וריקוד עם הבמאי ארז גרוסברגג והרקדנים מיכלי וולף שטראוס, אוקסנה גוליק, דניאל גיאוסטי, וגיא בן אסא.

אני גם עובדת עם הגיטריסט ארז יעקב על מוסיקה ארגנטינאית וברזילאית ואנו מקווים לשלב אותה עם תכניות שמתחברות לתחום הציור, הריקוד והמולטימדיה.


תמר מלזר קרימולובסקי סיימה תואר ראשון בהוראה ובנגינה בחליל מאוניברסיאת וויטווטרסרנד (יוהנסבורג, דרא”פ), דיפלומת אומן מקונסרבטוריון אוברלין (אוהיו, ארה”ב), ותעודת לימוד בחלילל בארוק מהקונסרבטוריון המלכותי בהאג (הולנד).