על האחריות המוטלת על מערכת החינוך למצבם הנפשי של ילדי ישראל

גדלתי בשרון מול שדות ופרדסים, וכילדה יצאתי מהבית לרוב פשוט כשהתחשק לי. הייתי מדלגת מטה שלוש קומות (אני עדיין נהנת לעשות זאת כיום כשאני מבקרת) – כל פעם בשיא חדש של ריצה, קפיצות ודילוגים – וכל זה עוד לפני שנות הלימוד בבית הספר היסודי. כיום בנותיי כמעט שתיהן אחרי לימודי התיכון וניסיתי, כאם, להקנות להן את המיטב לחייהן. בראש הרשימה מבחינתי ה"חופש" שהיה לי בילדותי – לצאת, לחקור, ליזום, לשחק ולהתרגש. חייתי 14 שנה בחו"ל אחרי שירות צבאי מתוח בזמן מלחמת המפרץ וחזרתי ארצה ב-2005 בעקבות מה שרכשתי בילדותי ושהיה נראה לי חשוב להקנות לילדיי: חופש. חופש בחירה בחייהם. בתקופה הארוכה בה חייתי מחוץ לישראל וכ-20 שנה לפני עלייתו של טראמפ הסקתי שלא אמצא בילדים אמריקאים את החופש הזה. גם לא בהולנדים ובהחלט שלא בדרום אפריקאיים. גרתי ולמדתי בשלושת המדינות הללו ובחרתי תוך כדי מחשבה עמוקה והמון שיקולים לחזור לישראל ולבנות בה את עתידי ואת משפחתי.

מזלי שמאז שחזרתי עברנו רק שלושה מבצעים ואף לא אחד מהם יכול להשתוות למלחמת חרבות ברזל: מבצע עופרת יצוקה, מבצע צוק איתן ומבצע שומר החומות*. אגב, זוכרים שמלחמת חרבות ברזל תחילה נקרא גם מבצע?** אני זוכרת כמה הייתי מזועזת מכך, ושמישהו יסביר כבר מה ההבדל בין מבצע למלחמה עבור הורים שכולים בישראל?! לשלושת המבצעים היה סוף באופק וצבא חזק ואיתן שלא חשבנו לרגע לפקפק בפעולותיו, בהחלטותיו או ביכולותיו. ה-7.10 לא רק שתפס את כולנו בהפתעה ובחרדה, החרדה הזו איננה פוסקת גם 300 יום מאז. וסוף של הסיוט הזה אינו נראה לעין. לשום מלחמה אחרת לא היו הדים מחוץ לישראל כפי שיש למלחמה הזו, וברור שהשלכותיה כבר עצומות ותמשכנה שנים קדימה ללא קשר לעתיד שמחכה לנו על אדמת אבותינו.

אחרי 14 שנים בחו"ל טעמתי מספיק מחיי הגוי הגדול שמחוץ לישראל – אנשים בהחלט כמותנו אבל אצלנו הכל…."קצת יותר". כשחזרתי לארץ, היה נראה לי בשנת 2005 שאנחנו כאן קצת יותר רגישים, קצת יותר צוחקים, קצת יותר אוהבים, מטיילים, יוזמים ובטוחים בעצמנו…וזה מה שהיה לי חסר בחו"ל. כיום הייתי אומרת שאנו כאן בהחלט קצת יותר כואבים, מתאבלים וזקוקים להרים את עצמנו פעם אחר פעם מאפיסת כוחות. אולי זה מה שהכי קשה בעם הזה, וגם הכי מעצב את העם הזה.

בשנים ששהיתי בחו"ל רכשתי השכלה רחבה ממיטב המורים שמצאתי, וחזרתי ארצה עם תארים בהוראה ובנגינה ( (B.MUS, ARTIST DIPתעודות והכרה חמה ממשרד הקליטה וממשרד התרבות כמוסיקאית חוזרת. אפילו קיבלתי תקציב צנוע בו השתמשתי לבניית חיי החדשים. נישאתי לבן זוג נפלא ששורשיו מחוברים ל-27 דורות בישראל (אכן – זה קיים!), ובניתי את עצמי כחלילנית, מורה לחליל, יזמית וכמנהלת מרכז תרבות מתוך ביתנו ברמת גן – "הסלון מול גבעת נפוליאון" שיפתח בספט' הקרוב את עונתו השמינית.

בנוסף לכל זה תמיד עסקתי בכתיבה. מגיל צעיר הרגשתי שעל מנת לעבד את המתרחש סביבי אני זקוקה לכתיבה. בכתיבה עצמה עסקתי בנושאים הקשורים לחברה, לערכים, לחינוך ולאדם. לאורך תקופה של כ-7 שנים עסקתי בכתיבת ספר על כישורי חיים. ספר בו דרך נסיוני כמוסיקאית יכולתי להצביע בצורה מאוד פשוטה אך מתודית להפליא על הנושאים החשובים ביותר עבור התפתחות מיטבית של ילד או האדם בכלל. קראתי לספרי "מנגינת החיים" והפכתי אותו גם לסדרה של 12 סדנאות מוסיקאליות בכישורי חיים.

ב-2022 הסדנאות שיצרתי התקבלו למערכת גפ"ן – מערכת שהיתה אז חדשה וביוזמתה של שרת החינוך לשעבר יפעת שאשא ביטון. הנה פרטים אודות המערכת מתוך דף באתר gov.il

https://www.gov.il/he/pages/management-flexibility-program

קבלת סדנאות מנגינת החיים אל מערכת הגפ"ן העניקה לי שמחה אדירה. לא רק סיפוק אישי מההכרה שיצרתי פעילות משמעותית אלא העובדה שהסדנאות הללו תוכלנה לשרת כעת את ילדי ישראל בצורה יעילה ומהירה ביותר. החדשות הטובות הגיעו אליי באוג' 2022 אך מהר מאוד הכתה בי המציאות: לא רק שטיפול באבי המזדקן וחיי האישיים גבו ממני זמן רב שלא היה לרשותי, הבנתי שההכללה במאגר גפ"ן דרשה ממני שעות על גבי שעות של עיסוק ביחסי ציבור כפי שלא היה בידי לעשות לבד. בכל פנייה שעשיתי לבתי ספר נתקלתי בחוסר מענה או בתשובה לקונית ש"כל ההחלטות לשנה"ל הקרובה כבר נלקחו". אינני חושבת שאפילו מנהל אחד מתוך כחמישים שפניתי אליהם קרא מילה אודות החומר שהזנתי למאגר.

הבנתי מהר מאוד שמערכת הגפ"ן מלאה בחברות מקצועיות עם שלל פעילויות מפתות למנהלים. פעילויות שכביכול נבחרו בקפידה אך אינני כבר בטוחה בכך. יותר מדי פעמים אני שומעת על הקושי העצום עבור אדם פרטי להכנסת פעילות ראויה למאגר. אני מרשה לעצמי לכתוב בזלזול על הנושא כי נוכחתי לראות מאז 2022 את המצב ההולך וקורס של מערכת החינוך ושל ילדינו. אחרי ה-7.10 המצב הנפשי של ילדי ישראל ללא ספק גרוע פי כמה וכמה מזה שהיו בו בשנת 2022. וכמובן שהגענו ליום הארור ההוא אחרי קורונה, סגרים ובעיות של למידה מרחוק שכבר פתחו פער לימודי עצום והובילו לבעיות ריכוז ומכלול של אתגרים חדשים לילדינו ולמערכת החינוך. כעת יש לנו ילדים שעזבו את בתיהם, שאיבדו בני משפחה או נתונים בחרדה מתמדת לאיבוד בני משפחה ועוד ועוד סיטואציות שעל ילדנו להתמודד איתן. סדנאות מנגינת החיים הוא מיזם שיכול לעזור בדיוק בזמן קשה שכזה.

בקיץ 2023 הלך אבי לעולמו כמו לפי בקשתו בביתנו בקומה השלישית של בניין שכבר סביבו המון בטון. כעת, בקיץ 2024 לאחר בקשה להיכלל שוב במאגר הגפ"ן קיבלתי ממשרד החינוך את התשובה הבאה במייל:

הלו?

מישהו שם?

זה משרד החינוך?!

בשנת 2005 הייתי מספיק ראויה כדי לקבל הכרה כאומנית חוזרת לישראל אחרי 8 שנות לימוד אקדמי, ובשנת 2022 התעודות שלי היו מספיק טובות כדי להיכלל בגפ"ן, אבל בשנת 2024 כאשר ארצנו כואבת יותר מאי פעם בהיסטוריית הקמת מדינת ישראל וילדנו זקוקים יותר מהכל לתמיכה ריגשית לנפשן הכואבת, ואתם אפילו כותבים בהודעה שקיבלתי, ושעליה חתום "משרד החינוך", שהתכנית שלי "חשובה" אבל יש לכם רק בעיה עם הכרה בתעודות שלי?! לי זה נשמע כבדיחה על חשבון הציבור ואכן אני מוכת תדהמה. אני זועמת על הבורות ועל חוסר היעילות של משרד החינוך שבגללו שוב ושוב משלמים את המחיר ילדי ישראל.

בתקופה זו בה משפחות רבות מהצפון כבר קבלו את הבשורה המרה ששנה"ל שלהם לא תיפתח השנה, ואני בספק שילדים מהדרום חזרו לבתיהם כשהמלחמה עדיין רחוקה מסיומה. המדינה הצטמצמה לחבל ארץ קטן וצפוף ביותר שאפילו בתוך גבולותיו משרד החינוך איננו מצליח לתת את המענה הריגשי לתלמידי ישראל.

כאשר התקבלו סדנאות מנגינת החיים למאגר גפ"ן ב-2022 חשבתי לתומי שמישהו במשרד החינוך אכן עושה את עבודתו נאמנה. העובדה שהתקבלה תכנית כה רגישה המועברת לתלמידים על ידי מוסיקאית מקצועית ועונה על צרכים רבים שכיום אינם מקבלים מענה *** הפתיעה אותי לטובה. אני תיכננתי שבעת הקשה הזו אוכל להכשיר המוני מוסיקאים להגיע לבתי הספר ולהעביר להמוני ילדים את הסדנאות הללו. סדנאות אשר תיצורנה שיח, תפתחנה מחשבות שלא פשוט להעלות גם בפני חברים, ותוכלנה לעורר מחשבות שלהן אין לילד כלל מילים, כי הן כל כך מצמררות או עדיין לא ברורות מסיבות שונות.

כל מי שמכיר את משרד החינוך יודע שזהו מנגנון מסורבל בצורה בלתי רגילה, והיו בטוחים שלפני כתיבת מילים אלו פניתי לגורמים האחראיים אך עדיין לא קיבלתי שום תשובה מספקת מלבד זו שהראיתי לכם מעלה.

כתבתי כאן את הטקסט הזה כדי לעורר בכם – הקוראים, ההורים, אנשי החינוך ומחליטי ההחלטות – מודעות לגבי המצב והאופציות לטיפול. אני מזמינה אתכם לכתוב אליי ולאמר לי את דעתכם. אין בכוונתי להרפות מהנושא משום שמאז היותי ילדה נושאי חינוך והחברה בוערים בתוכי ובהחלט שמגיע לילדי ישראל קצת יותר!


Tamar Melzer Krymolowski היא חלילנית, יוצרת, סופרת ומפיקה של מופעי מוסיקה לילדים ולמבוגרים. בבסיס כל אחד ממופעיה מטרה חינוכית לקהל המתוקשרת דרך מוסיקה וכלי נגינה שונים, לרוב בנושא תרבויות שונות, נושאים היסטוריים, חיינו ורגשותייה בכלל ועוד. תמר היא מורה בקונסרבטוריון גבעתיים ומנהלת בביתה ברמת גן את "הסלון מול גבעת נפוליאון" – סלון תרבות ומוסיקה. היא בעלת תואר I בהוראה ובנגינת החליל, דיפלומת אומן מאוברלין קולג' והכשרה כנגנית חליל בארוק מהקונסרבטוריון המלכותי בהאג.


* מבצע עופרת יצוקה היה מבצע צבאי רחב-היקף, שהוביל צה"ל ברצועת עזה בין 27.12.2008 – 18.1.2009 בעקבות ירי רקטות מהרצועה על אזרחים ויישובים במערב הנגב. מטרתו הייתה "לפגוע קשה בממשלת חמאס על מנת לגרום למציאות ביטחונית טובה יותר לאורך זמן סביב רצועת עזה, תוך חיזוק ההרתעה וצמצום ירי הרקטות ככל שניתן".

מבצע צוק איתן היה מבצע צבאי רחב-היקף שהוביל צה"ל ברצועת עזה בין 8.7 – 26.8.2014 במשך 50 ימי לחימה בין ישראל לבין חמאס וארגוני טרור נוספים.המבצע החל בעקבות מודל ההתרעה שנבנה על ידי צוות משותף של השב"כ, 8200 ואוגדת עזה. לפי המודל אם מספר אלמנטים מתממשים זה סימן שחמאס עומד לבצע פעולה התקפית יזומה, במהלך עבודת הצוות הצטברו מספר אלמנטים כדלקמן – אלמנט אחד שקשור למחבלים עצמם, אלמנט שני שקשור למועד ואלמנט שלישי קשור למיקום הצביעו על הכוונה לביצוע בזמן המיידי. הושקעו אמצי האזנה רבים ומאומצים. עם ההבנה שהדברים מתרחשים העביר הצוות את ההתרעה למפקדים שמעליו

מבצע שומר החומות היה מבצע צבאי רחב-היקף של צה"ל ברצועת עזה, שהחל ביום ירושלים 10.5.2021 לאחר שארגוני הטרור הפלסטיניים בהובלת חמאס החלו בירי רקטות מסיבי לעבר ירושלים במהלך מצעד הדגלים ובהמשך גם לגוש דן, השפלה, הנגב והשרון.  המבצע נמשך עד להפסקת האש שנכנסה לתוקפה ב-21  במאי, בשעה 02:00 בלילה, בתיווך מצרים.

** הביטו בקישור הבא לעיתון מעריב מה-9.10 בו נקראת המלחמה עדיין "מבצע". כותרת הכתבה: מבצע חרבות ברזל: מערכות הביטחון נחשפו במערומיהן:

https://www.maariv.co.il/journalists/opinions/Article-1043542

*** הנה תיאור של סדנאות מנגינת החיים וקישור לקליפ. קבצים נלווים ומידע יסופקו לכם ואני מזמינה אתכם ליצור עימי קשר בהקדם 054.3039868: The Tune of Life Workshops הן סדנאות מוסיקאליות על החיים – פעילות מהנה ומעשירה המקנה רוגע ושלווה דרך צלילים, נשימה, דמיון ומשחק. מטרת הסדנאות לפתוח את המחשבה על עצמנו בחברה וכחברה; על חשיבות התקשורת בחיינו; הקהילתיות והשותפות. להלן מטרות ונושאים נוספים העולים במהלך הלימוד:

חשיבה ביקורתיתחיבור גוף ונפש
חשיבה יצירתיתיכולת השפעת האדם על החברה
מודעות עצמיתהשינוי ותפקיד השינוי בחיינו
הכוונה עצמיתאינדיבידואליות
התמודדות עם אתגרים 

כתיבת תגובה

Your email address will not be published. שדות החובה מסומנים *

More posts that might be of interest to you

כיפת הסלע

אתמול הלכתי עם בתי בת ה-13 לפגישה עם המחנכת בבית ספרה – תיכון הנדסאים הרצליה ליד אוניברסיטת ת"א. בית הספר עבר לפני כמה שנים מתל

Continue reading »