חזון למדינת ישראל דמוקרטית

 כתבה תמר מלזר קרימולובסקי ב-13 בנוב' 2022

חלילנית יהודייה ואזרחית מדינת ישראל מאז שנת 1971 ובת של מהגרים מדרום אפריקה (במקור מליטא ומפולין)

מדינת ישראל היא מדינה לעם היהודי על כל צבעיו, גווניו והשקפות עולמו. עלינו להביט קדימה אל עתיד המדינה היהודית ולדאוג לביטחונה הפנימי, ביטחונה המדיני ולכל תושביה ואזרחיה. על ממשלתנו לדאוג לתושבים הישראליים המתגוררים כאן ולאלו העתידיים להגיע, וכן יש לנו תפקיד כללי וחשוב מאין כמותו בעולם היהודי ובקרב יהודי התפוצות. עלינו לבחון את קצב הילודה בארץ ואת קצב העלייה לישראל ולהיערך לבניית מעצמה יהודית נרחבת בעולם. קצב הילודה במדינת ישראל מהגבוהים בעולם המערבי. עלינו לשמר את ייחודה של המדינה כמדינת כל העדות וכל "השבטים" והזרמים ביהדות, ובנוסף כמדינה שהיא מרכז העולם ובעלת חשיבות עליונה לדתות אחרות. עיניי כל העמים נשואות אלינו וזו בדיוק משמעות צרוף המילים "אור לגויים" שהוא רלוונטי כיום יותר מתמיד.

עלינו לעשות הכל כדי לאחד את אזרחינו. השסע העמוק בעם החל כבר בשנות קום המדינה, ובהתייחסות המבישה שלנו זה לזה. יש צורך בבחינה מחודשת של הדמוגרפיה בארץ, הליך קליטת העולים החדשים כיום, והסתכלות אמיצה אל העבר לטעויות חסרי אחריות שנעשו על ידי מנהיגים ציוניים שהקימו את המדינה אלך לא בנו בסיס לדו קיום בין כל שבטי הארץ. את תוצאות הטעויות הללו אנו רואים היום בתוצאות הבחירות האחרונות, בשיח התוקפני והאלים ברשת של ימין כנגד שמאל, בין דתיים וחילוניים, בין ספרדים ואשכנזים ובין יהודים וכל אזרחי המדינה שאינם יהודים.בואו נודה בעובדות ונשים אותם סוף סוף על השולחן כי אין ליהודים מקום אחר מלבד מדינת ישראל, והאנטישמיות רחוקה מלהיעלם מהעולם. היא קיימת וזועקת מכל כיוון. הפתרון איננו עזיבה אלא הקמה מחדש של חברה יהודית מדממת, מפוחדת וקרועה. הכל מתחיל בחינוך – וזוהי לא רק סיסמא!

חינוך

דגש על "קבלת האחר": מדינת ישראל נבנתה מיד לאחר תקופת השואה המזעזעת ביותר שחווה עמנו. עלינו ארצה מכל רחבי תבל בכדי לבנות את מדינת היהודים – מקום שישמש לנו כמקלט, כמרכז דתי וכמדינה בה אנו שייכים ואינם גרים. יכולנו להפסיק לנוע ולנדוד בגלות כפי שעשינו במשך אלפיים שנה. אם למדנו לקח אחד זהו הכאב של חוסר קבלת האחר. נושאי השואה והאנטישמיות נלמדים לאורך השנים מאז קום המדינה, אך הנושא שלא פחות חשוב הוא הבסיס לתופעות הללו. אנחנו עצמנו צריכים להכיר בייחודינו לא כעם סגולה כפי שאנו כבר יודעים, ולא רק כהעם הנבחר שאנו מודעים היטב לקיומו, אלא כעם ששוב ושוב סבל וסובל כיום מהתקפות בלתי פוסקות. עלינו להתחיל פה במדינת ישראל להוות "אור לגויים". להראות דוגמא של קבלת האחר. קבלת השונה. קבלת היהודי האחר – האחר שהגיע ממדינה שאיננה אולי מוצאה של משפחתנו.  וקבלת העמים השונים החיים בגבולות המדינה וסביבנו במדינות השכנות.

לימודי עברית, ערבית ואנגלית חובה בכל בתי הספר ברחבי הארץ החל מכיתה ב'. לא ייתכן שבהתחשב בעובדה שיש במדינה 20% דוברי ערבית בחיי היום יום שלהם, וסביבנו מצרים (100 מיליון תושבים!), לבנון (6 מיליון), סוריה (17 מיליון) ירדן (7 מיליון) המתגוררים לידנו, ואנו צריכים מתוך כבוד לאחר ללמוד לדבר ערבית. ידיעת השפה יכולה רק להיות לטובתנו, בהתחשב בכמות הישראלים המתגוררים באיזורנו כשאנו משווים אותה לכמות דוברי הערבית שבקרבנו ומסביבנו. לימוד השפה צריך גם לכלול לימוד התרבות, הספרות וההיסטוריה.

לימודים חינם באוניברסיטאות כמקובל במדינות רבות בעולם המערבי בכדי להעלות את רמת ההשכלה של תושבי המדינה ולעודד לימוד והתפתחות אישית.

ארגון מחדש של משרד החינוך לייעול תפקודו. שינוי משמעותי בדרכי ההוראה כדי שיתאימו לעידן המודרני. לימודים צריכים להיות דיגיטליים בעיקרם ולאפשר למידה מרחוק בכל זמן בו מערכת החינוך נדרשת לכך.

תנאי העסקתם של מורים: תחום ההוראה הוא חשוב ביותר ונדחק הצידה כבר שנים. משבר החינוך בשיאו. הגיע העת לעודד עובדי הייטק ואקדמאים לעבור לתחום החינוך בבתי הספר בעזרת תמריצי שכר גבוהים, וכל תחום ההוראה צריך להיות מתוגמל כיאה למקצוע ההוראה. רמת הלימודים בתחום צריכה להיות מתאימה להוראה בעידן דיגיטאלי, ובתי הספר צריכים ארגון מחדש בנוסף לעיצובם בצורה מתאימה – צבעוניות וחללים גדולים ומעוררי סקרנות והשראה. כיתות לימוד קטנות ולפי נושאים ורמות. שיטות לימוד חדשניות בהן ילדים לומדים לפי יכולותיהם ולא רק לפי קבוצת הגיל שלהם. מבט מעמיק ורציני כראוי למדינה בעולם המערבי בעלת מוחות ופוטנציאל אדיר.

לימודי מוסיקה ואומנויות חינם בכל הקונסרבטוריונים והמדרשות לאמנות, למחול ולמשחק לכל ילדי המדינה. ישנן אין ספור הוכחות לכך שמוסיקה מעלה את איכות החיים ומלמדת ילדים מיומנויות להתפתחות אישית ונפשית.

בתי הספר צריכים לכלול ספורט או יוגה בכל בוקר בתחילת יום הלימודים. ילדי המדינה במצוקות נפשיות ופיזיות וצריך לטפל ולתת מענה למצוקות הללו. צריך לתת לילדנו כלים להתמודדות עם טראומות קשות שאנו חווים במדינה לאורך כל השנים מאז הקמתה.

נדל"ן

מחירי הנדל"ן רק נוסקים ותל אביב היא כבר אחת הערים היקרות ביותר בעולם. דרושה הקפאה של מחירי הדירות ומחירי השכרת דירות, ופיקוח על תאוות הבצע בתחום הנדל"ן במדינה.

דרוש מס גבוה לכל אזרח או אדם המחזיק בדירת רפאים בארץ. מספר הדירות הללו הולך וגדל, וישנם המוני ישראלים המתגוררים בחו"ל רוב ימות השנה ומחזיקים בדירה בישראל. המצב הזה איננו עוזר לשוק הנדל"ן.

דיור

דירות מסובסדות על ידי המדינה עבור סטודנטים וזוגות צעירים. לא ייתכן שאדמות השייכות למדינה לא יהיו בשימוש לאזרחיה. בידי הממשלה להחליט על השימוש באדמות לפתרון ראוי של מצוקת הדיור.

השרות בצה"ל

שירות צבאי חובה לכל אזרחי המדינה או לחילופין שנות שירות לקהילה: המדינה זקוקה לכוח אדם בתחומים רבים כגון אחים ואחיות בבתי החולים, מורים בבתי הספר ומטפלים לקשישים. החוסר בתחומים אלו זועק לשמיים. אברכים יכולים לתת שנת שירות בקהילה שלהם. ההשתמטות בכללי מצה"ל ומשרות צבאי לא מקבלת כלל טיפול כנדרש כשמדובר במגזר החרדי. אין סיבה שצה"ל תעסוק בכך, ובכלל מדוע שהשקעת הצבא תהיה באוכלוסיה שאיננה מעונינת לשרת מלכתחילה ולנושא שלשמו מושקעים כספי ציבור? במקום שירות צריך להנהיג תכנית של עבודה בבתי חולים, במוסדות חינוך, בבניה ועוד. יש המון מה לעשות וצה"ל לא צריכה להתעסק כלל בנושא הזה. השיוויון בנטל יכול להינתן בדרכים אחרות.

קצבת ילדים

עד ארבעה ילדים הקצבה עולה עם כל ילד נוסף. מהילד החמישי ואילך הקצבה יורדת ילד (דרושה חקירה מדויקת להמלצה הזו – אני פה נותנת רק הערכה עצמאית). אין למדינת ישראל מספיק משאבים כדי להמשיך לממן את פיצוץ האוכלוסין במגזרים השונים.  

קהילת יהודי התפוצות

לפי החזון הזה מדינת ישראל היא בית חיוני ונחוץ לכל העם היהודי – לא רק לזרם יהודי מסוים. אנו זקוקים לתמיכת הקהילה היהודית הבינלאומית, ואנו הקמנו את המדינה הזו בעזרתן של הקהילות היהודיות הבינלאומיות. בכל מוסד גדול, וברחבי המדינה ביערות קק"ל ישנם תודות לתורמים הנדיבים שעזרו לבנות את המדינה הזו. כיום ישראל היא המקלט עבור מיליוני יהודים ברחבי העולם. הלקח הראשון שלנו מהשואה הייתה צריכה להיות שאנו צריכים להחזיק במדינת ישראל כמדינה המשרתת את כלל האוכלוסייה היהודית בעולם. על ידי הפרדת דת ומדינה, וניהול העיר ירושלים כפי שתיארתי בסעיף "הפרדה בין דת ומדינה", אנחנו נוכל להתרחב לשטחים רחבים יותר. התמורה יכולה להיות עסקה שתשים קץ לסכסוך ביננו לבין הפלסטינים.

בריאות

הרחבת בתי החולים בישראל והשקעה בציוד רפואי.

גיוס אחיות ורופאים דחופה. צריכה להיבנות תכנית לעידוד מקצועות הרפואה בקרב כלל המגזרים במדינה כולל השתלמויות בחו"ל לצורך לימודים על מנת להשתלב בעבודה בארץ בתחום הרפואי.

דרושה הסתכלות ובחינה של המצב בו מספר רב של ישראלים מתגוררים בחו"ל וממשיכים לקבל שירותי קופת חולים. המצב הזה חייב להיפסק ועולה הון למדינה שמתקשה לספק שירותי בריאות לתושביה המתגוררים בגבולות הארץ.

עדות ותרבויות

מדינת ישראל התברכה ביהודים מכל קצווי תבל. אני מציעה שלימוד והנצחת השואה לדורותיי עולם תתרחב גם להנצחת תרבויות היהודים ברחבי העולם. מבנה גדול וראוי צריך להיבנות קרוב ליד ושם, ותקציב יד ושם צריך להתחלק בין המוסדות. חשוב להנציח לא רק את הזוועות אלא גם את האושר התרבותי שיש לנו בארץ – נכס נדיר שלא קיים באף מדינה אחרת בתבל. 

עולים המגיעים ארצה צריכים להיקלט בצורה ראויה. לא ייתכן שלא יהיו לנו מספיק אולפנים ללימוד עברית, ועלינו לדאוג לסלי קליטה ולתהליכים המתאימים לעולים. שיעורים בהסתגלות לתרבות הישראלית ולמנגנוני המדינה דרושים בנוסף להכול – המונח culture shock צריך להיכנס ללקסיקון של משרד הקליטה. אנו ממשיכים לחזור על אותם טעויות של קליטת עולים בצורה פסולה ובזויה. אנו צריכים לפתוח את ידינו לעולים הבונים את במרקם של החברה הישראלית ההולכת ומתרחבת.

תיירות

התיירות בישראל צריכה להיות על סדר היום. לא ייתכן שנהיה מדינה עם אתרי הדתות מהחשובים ביותר ולא נעודד יותר תיירות למדינה. נתב"ג צריך להראות כמו נמל תעופה של מדינת ישראל ולא כפרסומת לנדל"ן ולגינדי. אני מתביישת במראה של המקום אשר כלל אינו מזמין או נראה מרגש לתייר הנוחת בארץ.

הסוכנות היהודית

מוסד הסוכנות היהודית פועל שנים ללא תכנית הנראית מסודרת ובעלת דגשים המשרתים את כלל מדינת ישראל. דרושה הסתכלות רחבה והתאמת צרכי המדינה למטרות הסוכנות. למשל החזרת מוחות ישראלים ארצה על ידי תמריצים בתחומי האקדמיה. עלינו להתפאר בישראלים המגיעים לתוצאות מרשימות בתחומי המדע, הרפואה, הטכנולוגיה ועוד. במקום זאת אנו לא מאפשרים להם חיים אקדמיים ועלינו לשנות זאת ולהמריץ אותם לחזור ארצה כדי לבנות כאן את דור העתיד.

הפרדה בין דת ומדינה

זרמי היהדות כה מרובים ומגוונים עם חילוקי דעות מהותיים. לא ייתכן שזרם אחד ישלוט בדת, ולכן עלינו להפריד בין התחומים אם אנו רוצים שמדינת ישראל תשרת את כלל הציבור היהודי בישראל ובתפוצות. ירושלים איננה יכולה להמשיך ולהיות עיר הבירה של ישראל – זוהי עיר שבמרכזה שלושת הדתות: יהדות, אסלאם ונצרות. היא צריכה להיות מדינה עם חוקים משלה כפי שהוותיקן פועל בעצמאיות משאר איטליה. הגיעה הזמן לכבד את צרכי שאר הדתות בעיר ירושלים, ובתמורה ישראל תחזיק בשטחים של כל ההתנחלויות. הסכסוך הזה חייב אחת ולתמיד להסתיים, ונציגים בכירים משלושת הדתות ינהלו את העיר ביחד עם ממונה בכיר לעיר/מדינת ירושלים.

רווחה

השקעה במשרדי הרווחה במדינה – שכונות מצוקה ובפריפריה. האלכוהוליזם והשימוש בסמים הולך וגובר, ואנו זקוקים לתכנית כלל ארצית בכדי להילחם בתופעות הללו, וכדי לעזור לאוכלוסיה הצעירה בעיקרה הזקוקה לכך.

השקעה בניצולי השואה שעדיין איתנו וכן בילדיהם – דור ראשון לניצולי שואה צריך גם כן תמיכה כפי שראוי ונכון.

שיוויון

הכרה בשיוויון אמיתי בין כל אזרחי מדינת ישראל, והערכה של תרומת המגזר הערבי לתחומי הרפואה, הבנייה ועוד. אזרחיה המדינה הערבים תורמים למשק הישראלי, ואנו זקוקים זה לזה כדי להמשיך ולנהל את המדינה. הגיע הזמן להכיר בזאת.

תמריצים לרשויות ערים המעודדות אוכלוסיה מגוונת – עלינו להפסיק ולהתיישב בנפרד בערים אלא ליצור דו קיום כפי שנעשה בחיפה ובתל אביב. הגיע זמן לשינוי במבט שלנו על החברה כי השסע הולך וגדל, ועלינו ללמוד להכיר זה את זה.

מערכת המשפט

החזרת הכוח לבית המשפט העליון – זהו מוסד נחוץ במדינה דמוקרטית והזלזול הבזוי במערכת המשפטית הכללית צריכה לעבור שיקום ותיכנון ליעילותה. בנוסף, לא ייתכן שאדם המותקף בשל דתו בידי אזרחים אלימים יושפל בבית משפט של מדינת ישראל. כך איננה מתנהלת דמוקרטיה. דרושה בחינה מחודשת של מצב בתי המשפט ובג"ץ.

לימודי ליבה

כל מוסד חינוכי שלא ילמד לימודי ליבה לא יקבל תקציב מהמדינה. נקודה. לא ייתכן שנגדל פה אנשים בורים במספרים הולכים וגדלים. הנושא ייבחן לעומקו.

תרבות

הכרה בחשיבות תחום התרבות במדינה בה כמעט כל אזרח שלישי הוא אומן בתחום כלשהוא. לא קיים בארץ מוסד כדוגמת ה Smithsonian  בניו יורק, ועלינו לטפל בבעיה הזו ולמצוא לה פתרון. לא ייתכן שבמדינה בה יש את הכשרונות הגדולים ביותר בתחומי האמנות בעולם, אין הכרה באמנים ובעבודתם.

איכות הסביבה וההתחממות הגלובלית

טיפול דחוף באזורים של זיהום אוויר המסוכן לתושבים. לא ייתכן שנמשיך עם ההזנחה הזו – בריאות התושבים במדינה צריכה להיות בעדיפות עליונה של תחומי התעשייה. לא ייתכן שנתעלם מהנזקים לתושבים באזורים שאינם ראויים כרגע למחייה.

טיפול באזור ים המלח – אחד ממקומות הטבע החשובים ביותר במדינתנו שהולך ומתייבש בשל תעשיות מפעלי ים המלח.

החזרת המס על משקאות קלים אשר מסוכנים לבריאות ומובילים להשמנת ייתר ולמחלות הנלוות לכך. כלים חד פעמיים צריכים שלא להימכר במדינת ישראל כפי שקורה כבר כמה שנים בכל המדינות המפותחות.

הפסקת הביזבוז של אוכל במדינה. פיתרון למזון שנזרק כיום ויכול להאכיל אלפי פיות רעבים במדינה. הבזבוז זועק לשמיים.

השימוש הבזבזני במיים במדינה צריך התייחסות כפי שהיתה בעבר. בנוסף לפיתוחים הישראלים בהתפלת מיים, חשוב לחנך שלא לבזב מיים מיותרים.

ניקוי חופי ים, ואתרים ויערות של קק"ל בהם ישראלים אורחים פיקניקים וברביקיו – תכנית לימודית לבתי ספר, ואיסוף קבוע של פסולת כדי לחנך לשמירה על הסביבה. כמות הזבל בטבע בארצנו מדגשיה את הצורך בחינוך.

בנקאות

המדינה צריכה לעבור לקנייה ללא שימוש במזומן על מנת לפקח על המשק בצורה מפוקחת יותר. כל נעשה כבר ברוב המדינות האירופאיות.

תשתיות

השקעה בכלל התשתיות במדינה – כבישים, רכבות ודרכי תחבורה שיחברו בין הפריפריה והערים כפי שצריך להיות במדינה מתוקנת. ההשקעה צריכה להתבצע עבור כל אזרחי המדינה וכולל כל המגזר הערבי הישראלי שהם משלמי מיסים ובעלי זכות הצבעה עם תעודת זהות ישראלית.

תמריצים ל car pooling על ידי הקלות במיסים לחברות המעודדות ומוצאות פתרונות לעובדים לנסיעה משותפת לעבודה. עלינו לעזור להוריד את העומסים מהכבישים.

בעלי מוגבלויות ואוכלוסיה בעלת צרכים מיוחדים כולל קשישים

ראוי שתהיה במדינת ישראל חברה דמוקרטית המקבלת את כל בני האדם באופן שיווני ומכיל. על כלל אזרחי המדינה לחוש ולדעת שיש דאגה בסיסית לצרכי האדם כולל ביטחון אישי מחוץ לבית ובמקרים מסוימים גם ביטחון אישי בתוך הבית/הממ"ד/המקלט. כחברה עלינו לדאוג לכלל האוכלוסיה. צרכי האדם המוגבל זהים ואף במובנים רבים עוד יותר קריטיים ורגישים לטיפול מצרכי האדם שאיננו בעל מוגבלות. הסיבה לכך היא הסכנה לבדידות ולחוסר יכולת משוועת לקבלת עזרה. עלינו לשלב אנשים עם כל סוגי המוגבלות בכח העבודה והעשייה בישראל. זאת ללא הדרת בעלי מוגבלות בתחום אוטיסטי, חושי, גופני, נפשי ובתחומי מנת המשכל. אני מכלילה קשישים משום שעם השנים יכולותיהם הופכות מוגבלות יותר אך העבודה והתעסוקה חשובה לתוחלת החיים שלהם ולעומס והעלות על מערכת הבריאות בכללי. ככל שאזרחינו ירגישו את הדאגה לצרכיהם כן ירדו מקרי ההתאבדות ואחוזי החולי בחברה. עלינו להתייחס לכל תחומי החיים של בעלי מוגבלויות ושל האוכלוסיה בעלת הצרכים המיוחדים, ולדאוג לנגישותם לדיור בקהילה, חינוך, תעסוקה ופנאי. "נגישות" איננה רק נגישות פיזית אלא גם נגישות להליכים משפטיים, למסמכים ולכל מידע/פעילות המיועדת לאזרחי ישראל.

האוכלוסיה הלהט"בית

הכרה בלהט"בים בהתחשב בעובדה שהעיר תל אביב היא אחת ממרכזי הלהטב"ים בעולם, וכמות האוכלוסיה הלהט"בית בישראל היא מהמובילות בעולם. השימוש בטיפולי המרה בתחומי המדינה פסול ואיננו משקף מדינה מודרנית ומערבית.

טקסי נישואין

הפרדת טקסי נישואין מטקסים אחרים של הדת היהודית וחקיקה חדשה בה יותר לזוגות להינשא נישואין אזרחיים בכל עירייה של כל עיר גדולה בישראל.

כשרות

פתיחת התחרות למזון ולמוצרים כשרים! לא נאפשר מונופול בתחום שהינו פרוץ ודורש בדיקות יסודיות.

עונשים למחבלים

מחבלים מכל דת – מוסלמית, יהודית, נוצרית וכו' – צריכים להיענש. זוהי מדינה דמוקרטית ולא ייתכן שננקוט ביד קשה כלפי דתות אחרות ואילו פורעים יהודיים יזכו להערכה. המצב הזה זועק גזענות ואיננו ראוי לעם היהודי.